ADATOK ÉS TÉNYEK

Regenwaterbassin Bern: Circo op loopwagen maakt kraanloos verschuiven en vlot werken mogelijk

Project: bestaande pijlers ommantelen en nieuwe kolommen storten in onderaards regenwaterbassin, Bern

Bouwonderneming: Ramseier Bauunternehmung AG, Bern

Opdrachtgever: gemeente Bern

MEVA oplossing: Halfronde Circo-elementen op loopwagens, met de hand verplaatsbaar, Speciale houten bekisting voor de startstortingen

Planning en begeleiding: MEVA Schalungs-Systeme Seon, Zwitserland en Haiterbach, Duitsland

 
 
1
2
3
4
 

Projekt

Conventioneel lukt niet: creativiteit biedt uitkomst

Bij een onderaards regenwaterbassin in Bern van meer dan 40 jaar oud moeten de kolommen met een oppervlak van 60 x 60 cm worden verstevigd tot pijlers met een doorsnede van 1,10 m. De reden: vanuit de ondergrond drukt het zeer hoog staande grondwater tegen de bodemplaat aan met de kans dat de 7 m hoge kolommen door de plaat heen worden gedrukt. Om de opwaartse druk van het complex tegen te werken, wordt bovendien de bovenbelasting op het dak van het bassin verstevigd. Hierdoor wordt de druk op de kolommen dan van boven af verhoogd.

Hoge mogelijke betondrukopname noodzakelijk, laag gewicht ook 
Voor de betonommanteling van de kolommen was een stevige pijlerbekisting nodig voor kraanloos gebruik ondergronds. Aangezien natrillen niet mogelijk is, wordt er gebruik gemaakt van lichtverdichtend beton, maar dat ontwikkelt een hoge druk. Omdat er bovendien vanaf de onderzijde gestort wordt en het beton over een hoogte van 7 m voortdurend in beweging is, kan de stijgsnelheid niet worden gecontroleerd. Daarom komt alleen een stalen bekisting met een hoge mogelijke betondrukopname in aanmerking.

Het tweede doorslaggevende keuzecriterium: een laag gewicht, zodat de bekisting met de hand kan worden verplaatst. Een elektrische lier of iets dergelijks is vanwege de kans op kortsluiting bij een onvoorziene concentratie van water in het bassin immers niet toegestaan.

„Zo’n lichte stalen bekisting voor pijlers heeft verder niemand“, aldus de plaatsvervangende directeur Remo Brunner van Ramseier Bauunternehmung AG als hij praat over de keuze van Circo-pijlerbekisting. Deze bekisting biedt met haar stalen halfronde elementen bovendien een mogelijke betondrukopname van 120 kN/m². Het verplaatsen is op heel creatieve wijze
opgelost.

De loopwagen is de oplossing ...
De bekisting opbouwen en afbreken om ze te verplaatsen is niet mogelijk, omdat elektrische hefinrichtingen niet in aanmerking komen. Dus ontwikkelden de MEVA ingenieurs een dubbel uitgevoerde loopwagen. Op elke loopwagen zijn de halfronde Circoelementen vast gemonteerd over de volledige storthoogte. Bij het ontkisten hoeven alleen de halfronde elementen geopend en teruggetrokken te worden. Bij het bekisten moeten ze dan weer geplaatst, afgesteld en dichtgemaakt worden. Dat gebeurt - net als het verplaatsen - allemaal met spierkracht. Het gewicht per loopwagen met bekisting en toebehoren is van dien aard dat de loopwagen ook met de hand over de schuin aflopende bodemplaat kan worden getrokken.

... en biedt 2 functies in 1
Door zijn spilbare stutten en wielen heeft elke loopwagen een dubbele functie: uitgeschoven met de wielen op de grond, kan hij worden verplaatst. Ingeschoven met de kolommen op de grond doet hij dienst als stevige houder voor de bekisting en leidt hij de belasting weg die ontstaat door de hoge druk.

„Elke dag een nieuwe pijler, met slechts 2 in plaats van 3 man“
Remo Brunner en uitvoerder Kay Boss zijn zeer tevreden met de MEVA oplossing, temeer daar alles zó goed loopt dat er minder personeel voor nodig is dan gepland. Met slechts één Circo-bekisting als speciale constructie worden achtereenvolgens de 14 bestaande pijlers ommanteld en 2 nieuwe kolommen gestort. Het idee met de loopwagen was in elk opzicht de moeite waard.

 
Bekistinsplaat Volkunststofplaat alkus
MEVA Raamprofiel
... meer dan alleen bekisting
  •  Kies een taal

    Kies uw werelddeel en land Kies een taal (optioneel).

  •  Contact
  •  Zoek

    Zoek op onze site.

  •  Newsletter

    Ontvang elke maand onze newsletter.